Tuesday, November 3, 2009

PENGENALAN

Taska Ixora Gemilang telah diasaskan oleh Puan Nordina Binti Shari dan telah ditubuhkan pada awal Januari 2007 di No 2 Jalan Ixora 1/3 Taman Ixora dengan jumlah kanak-kanak seramai 20 orang pada mulanya.

Pada Julai 2007, jumlah kanak-kanak di Taska Ixora Gemilang telah meningkat kepada 65 orang dan ini telah menyebabkan ruang taska menjadi agak terhad. Bagi mengatasi masalah ini, pada Disember 2007 pengasas telah membuka sebuah lagi cawangan Taska Ixora Gemilang di No. 1 Jalan Ixora 1/11 Taman Ixora. Walaubagaimanapun, disebabkan oleh masalah tekanan air dan kerosakan pendawaian elektrik yang sering berlaku di premis No 1, Jalan Ixora 1/11 pada November 2009 pihak pengurusan terpaksa berpindah ke premis beralamat di No. 25, Jalan Ixora 1/4 Taman Ixora yang terletak di belakang premis Taska No. 2 Jalan Ixora 1/3 Taman Ixora.

Taska Ixora Gemilang menawarkan perkhidmatan asuhan dan didikan untuk kanak-kanak berusia seawal dua bulan hinggalah empat tahun. Matlamat utama penubuhan Taska Ixora Gemilang ialah untuk membantu dan menggalakkan perkembangan kanak-kanak yang merangkumi 4 perkembangan utama iaitu:

* Perkembangan sosio-emosi
* Perkembangan kognitif/minda
* Perkembangan fizikal
* Perkembangan bahasa

OBJEKTIF PENUBUHAN TASKA

* Membantu ibubapa yang bekerja supaya dapat menempatkan anak-anak di tempat yang terjamin dan selamat.
* Membentuk satu golongan generasi akan datang yang berwawasan, berkeyakinan, pintar dan bertanggungjawab.
* Membimbing kanak-kanak supaya bersikap positif, bergaul dan menghormati rakan sebaya dan orang dewasa serta mencontohi tatatertib dan tingkahlaku yang baik.
* Membari asuhan, didikan dan kasih sayang yang sempurna kepada bayi dan kanak-kanak.
* Membantu kanak-kanak ke arah membentuk sikap serta perlakuan, disiplin agar menghargai, menghormati, saling sayang menyayangi antara satu sama lain serta menghormati orang dewasa.
* Menggalakkan kegiatan untuk perkembangan yang sihat dan menyeluruh.

MISI

Untuk meningkatkan kualiti pengasuhan sebagai sebuah Pusat Asuhan dan Pendidikan Kanak-kanak yang diiktiraf di Malaysia.

VISI

Mengendali rangkaian francais Pusat Asuhan Kanak-kanak dan Pusat Pendidikan kanak-kanak yang bertaraf tinggi dan berkualiti serta terkenal di seluruh Malaysia.

Taska Ixora Gemilang mengutamakan persediaan kanak-kanak melangkah ke pra-sekolah khususnya. Pengasuh kami berpengalaman, penyayang, dedikasi dan terlatih untuk membantu perkembangan pendidikan anak-anak anda.

Kurikulum

* Perkembangan sosio-emosi
* Perkembangan kognitif / minda
* Perkembangan fizikal
* Perkembangan bahasa
* Kemahiran fardu ain
* Kemahiran matematik / sains
* Kemahiran muzik
* Kemahiram seni kreatif

Aktiviti

* ‘ Water Play ’
* ‘ Story Telling ’
* ‘ Sing A Long Nursery Ryhmes ’
* Fardu Ain
* Asas Mengira
* Mengenal abjad
* Sessi seni kreatif
* ‘ Outdoor & Indoor Games ’

WAKTU PERKHIDMATAN


Isnin-Jumaat 6.30pagi-6.30 petang

Sabtu 6.30pagi-2.30petang

Ahad/Cuti UmumTutup





* Sila hubungi pengusaha Taska Ixora Gemilang untuk mengetahui senarai yuran.

No comments: